سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خاطرات دفاع مقدس (جبهه و جنگ)،کرامات شهدا
درباره ما
خلیل رنجبر[18]

این وبلاگ در جهت ابراز ارادت به شهیدان هشت سال دفاع مقدس طراحی و سعی در ارائه مطالب ناب و مستند را دارد . امیدوارم که راضی باشید و از نظرات سازنده تان این حقیر را بهره مند گردانید. در ضمن این وبلاگ در پایگاه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و در سایت پیوندها جزو سایت های مفید قرار گرفته است. peyvandha.ir/1-5.htm

ویرایش
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
چهارشنبه 92/10/11 12:16 ص

عملیات نصر5

تسلط‌ بر شهر قلعه‌ دیزه‌ عراق

نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برای‌ تصرف‌ و تأمین‌ بخشی‌ از بلندی‌های‌ مشرف‌ به‌شهر و منطقه‌ «قلعه‌ دیزه» عراق‌ در جبهه‌ شمالی‌ (کردستان‌ ایران)، عملیات‌ «نصر5» را طرح‌ریزی‌ نمود و در روز 3 تیر ماه‌ 1366 با رمز «یا زهرا سلام‌ الله‌ علیها» در منطقه‌ای‌ به‌ وسعت‌ 20 کیلومتر مربع‌ به‌ اجرا گذاشت.

در این‌ حمله‌ محدود و کوتاه‌ مدت، علاوه‌ بر آزادسازی‌ بلندی‌های‌ مهم‌ منطقه‌ و دشت‌ «بوجار» و شماری‌ از روستاهای‌ مرزی‌ هر دو کشور، بیش‌ از 1100 نفر از قوای‌ دشمن‌ کشته‌ ، زخمی‌ و اسیر شدند. تا زمان‌ این‌ عملیات‌ بیشتر حمله‌ها از سمت‌ جبهه‌ شمالی‌ و میانی‌ در فصل‌ تابستان‌ انجام‌ می‌شد و بر عکس‌ بیشتر عملیات‌های جبهه‌ جنوبی‌ در فصل‌ زمستان‌ صورت‌ می‌گرفت، اما پس‌ از عملیات‌ نصر 5 عملیات‌ سخت‌ و خطرناکی‌ چون‌ «بیت‌المقدس‌ 2» در فصل‌ زمستان‌ و اوج‌ سرمای‌ مناطق‌ کوهستانی‌ و «بیت‌المقدس‌ 7» در گرمای‌ طاقت‌فرسای‌ خوزستان‌ به‌ اجرا درآمد و نتیجه‌ مثبت‌ داد. این‌ موفقیت‌ نشانه‌ انعطاف‌ و پشت‌کار نیروهای‌ ایرانی‌ در انجام‌ هر نوع‌ عملیات، در هر منطقه‌ بود. همچنین‌ در جریان‌ عملیات‌ نصر 5، تعدادی‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌ سنگین‌ به‌ غنیمت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمد.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: نصر 5

زمان‌ اجرا : 3/4/1366

تلفات‌ دشمن‌ : 1100(کشته، زخمی‌ و اسیر)

رمز عملیات: یا زهرا(سلام‌ الله‌ علیها)

مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ قلعه‌ دیزه‌ کردستان‌ عراق‌ - محور شمالی‌ جنگ‌

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌

اهداف‌ عملیات: تصرف‌ و تأمین‌ بخشی‌ از بلندی‌های‌ مشرف به‌ شهر و منطقه‌ قلعه‌ دیزه‌ عراق‌




برچسب ها : کارنامه عملیات ها  ,


مطلب بعدی : نحوه بازدید از تمامی قسمت های وبلاگ