سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خاطرات دفاع مقدس (جبهه و جنگ)،کرامات شهدا
درباره ما
خلیل رنجبر[18]

این وبلاگ در جهت ابراز ارادت به شهیدان هشت سال دفاع مقدس طراحی و سعی در ارائه مطالب ناب و مستند را دارد . امیدوارم که راضی باشید و از نظرات سازنده تان این حقیر را بهره مند گردانید. در ضمن این وبلاگ در پایگاه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و در سایت پیوندها جزو سایت های مفید قرار گرفته است. peyvandha.ir/1-5.htm

ویرایش
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
جمعه 94/6/27 9:43 ع

پل سابله

پل سابله که مهم‌ترین نقطه ارتباطی سوسنگرد به بستان است به طول 30متر و عرض 6متر در جنوب‌شرقی شهر بستان و در محل تلاقی رود سابله و جاده سوسنگرد- بستان قرار دارد.

*با آغاز جنگ و اشغال بستان در 21/7/1359 دشمن به سمت پل سابله پیش‌روی نمود و در 27/7/1359 توانست از آن عبور کند.

*این پل تا عملیات طریق القدس(8/9/1360) در تصرف دشمن باقی ماند. در ششمین روز این عملیات(13/9/60) دشمن با بکارگیری تیپ 48 پیاده و گردان تانک قتیبیه توأم با غافل‌گیری به شمال رودخانه سابله و پل سابله حمله نمود تا شهر بستان را مجدداً اشغال کند ولی با شنود مکالمات بی‌سیم فرماندهی دشمن، نیروهای خودی از این موضوع مطلع و بلافاصله نیروهای ارتش و سپاه با رساندن خود به این منطقه، تانک‌های دشمن را که در حال عبور از پل بودند هدف قرار دادند که همین امر موجب متوقف شدن چند تانک و خودرو بر روی پل و نهایتاً مسدود شدن این پل می‌شود و در نتیجه قوای زرهی دشمن با تحمل تلفات وخسارات بسیار عقب‌نشینی کرده و در نتیجه شهر بستان از خطر حتمی سقوط نجات یافت. پل‌ سابله‌ در واقع کلید فتح بستان‌ و نقطه‌‌ حماسی جنگ‌ تن‌ با‌ تانک‌ گردان قتیبیه دشمن‌ در عملیات‌ طریق‌‌القدس است‌.

* پل سابله که مهمترین نقطه ارتباطی سوسنگرد به بستان است، نقطه مقاومت‌ زرهی‌ دشمن‌ در عملیات‌ طریق‌‌القدس‌ و جنگ‌ تانک‌ به‌ تانک‌ رزمندگان‌ اسلام‌ بود‌ که‌ منجر به‌ انهدام‌ چندین ‌دستگاه‌ تانک‌ دشمن هم‌ شد.

* پل «سابله» پلی‌ است‌ روی‌ رودخانه سابله‌ که‌ سوسنگرد را به ‌بستان‌ وصل‌ می‌کند. دشمن‌ یک‌ هفته‌ پس‌ از تصرف‌ بستان‌ در بیست‌و هشتم‌ مهر ماه‌ 1359 سابله را اشغال‌ کرد، اما این پل در عملیات‌ طریق‌القدس‌ آزاد شد.

*سردار شهید مهدی ضرغامی فرمانده مدافعان پل سابله است که تا آخرین لحظه برای دفاع از این پل با دشمنان دست و پنجه نرم کرد و در نهایت با اصابت گلوله به سجده‌گاه لحظات آسمانی‌اش، به شهادت رسید.

*سه تانک از تانک‌های دشمن توسط شهید مهدی ضرغامی، قدرت‌الله موگویی و رزمندگانی که تحت عنوان گروه «دفاع از پل سابله» که همگی بچه محل و از بسیجیان جان بر کف دیار خمین، زادگاه امام روح‌الله بودند، منهدم می‌شود. تانک‌های دشمن بر اثر برخورد با این تانک‌های منهدم شده داخل رودخانه سابله سقوط می‌کنند و صحنه درگیری تن به تن آغاز می‌شود. مردان غیور خمینی با چند تیپ زرهی و نیروهای پیاده عراق درگیر و نیروهای ملعون کشته می‌شوند و تعدادی پا به فرار می‌گذارند. کشته‌های دشمن در میان جزر و مد رودخانه سابله دلاوری مردان مبارز را به نمایش گذاشته بود. لحظات آسمانی شدن مردان روح الله با اذان صبح 13 آذر ماه تحقق یافت.

* در ماجرای دفاع از پل سابله، ‌شهید مهدی ضرغامی حتی جانش را نیز بر سر عهد و پیمانش گذاشت و به شهادت رسید. او به عنوان فرمانده دلاور مدافعان پل سابله در ساعت 7 صبح روز 13آذر ماه 1360 با اصابت تیر به پیشانی‌اش (محل سجده‌گاهش) مجروح و با یک بالگرد به اهواز منتقل می‌شود. اما در بین راه بر اثر خونریزی و جراحات وارده به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نائل می‌شود.

*امام خمینی(ره) نیز عملیات طریق‌القدس و فتح پل سابله را فتح الفتوح نامیدند که همیشه بر تارک افتخاراتمان ماندگار شده است.




برچسب ها : مناطق جنگی  ,


مطلب بعدی : نحوه بازدید از تمامی قسمت های وبلاگ